Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty to wizytówka wrocławskiego festiwalu. Właśnie tutaj prezentowane są świeże, bezkompromisowe dzieła twórców i twórczyń poszukujących oryginalnych form wyrazu.
Wśród dwunastu konkursowych tytułów, które będą walczyć o tegoroczne Grand Prix, znalazły się produkcje m.in. Francji, Ukrainy, Japonii czy Argentyny. O tym, kto zdobędzie festiwalowe Grand Prix, zadecyduje pięcioosobowe jury w składzie: Mark Jenkin, Dane Komljen, Jennifer Reeder, Sergio Fant oraz Aga Woszczyńska. Poznajcie sylwetki jurorów i jurorek tegorocznego Konkursu.
Kornwalijski twórca filmowy, którego przełomowy film Przynęta został nagrodzony na 19. edycji Nowych Horyzontów zarówno Grand Prix, jak i Nagrodą Publiczności. Świetnie przyjęty przez światową krytykę film został opisany przez magazyn „Empire” jako „wyjątkowe filmowe znalezisko, które jest prawdziwie oryginalne” i wygrał nagrodę BAFTA. Mark Kermode nazwał go „jednym z najważniejszych brytyjskich filmów tej dekady”. Jego kolejny film, Enys Men, miał premierę w Cannes w sekcji Director’s Fortnight. Jego wyjątkowy styl ujawnia się w jego pracy nie tylko jako reżysera, ale również autora zdjęć i montażysty, a także rzemieślniczej pracy nad materiałem filmowym.
Urodził się w 1986 roku w Jugosławii. Po nakręceniu wielu kilku filmów krótkometrażowych, które zdobyły nagrody na najważniejszych międzynarodowych festiwalach, jego pełnometrażowy debiut fabularny Wszystkie miasta Północy, miał premierę w 2016, zaś jego drugi film fabularny, Afterwater, miał premierę w 2022 roku na Berlinale Forum. Oba filmy zostały nagrodzone Specjalnym Wyróżnieniem na MFF Nowe Horyzonty.
Bong Joon Ho nazwał ją w 2020 roku reżyserką, którą warto śledzić. Jennifer Reeder tworzy osobiste filmy fabularne o związkach, traumie i radzeniu sobie z nią, które korzystają z różnych form audiowizualnych, w tym popołudniowych programów dla nastolatków i amatorskich teledysków. Jej filmy były pokazywane na festiwalach i w muzeach na całym świecie, w tym na Sundance, Berlinale, SXSW i The Whitney Biennial. Knives and Skin, pokazywane także na Nowych Horyzontach, miało swoją premierę na Berlinale w 2019 roku, a „The Hollywood Reporter” pochwalił reżyserkę za jej „odważny, oryginalny głos”. Sprawca (prezentowany na tegorocznych Nowych Horyzontach) również miał swoją premierę w Berlinie, a „Sight and Sound” napisał o filmie: „Przyjmując maskę slashera i filmu superbohaterskiego Reeder krytykuje patriarchalny system, który żywi się wykorzystywaniem kobiet. Piąta fabuła reżyserki jest zabawna, dziwaczna i pełna różnych emocji”.
Sergio Fant jest włoskim programerem festiwalom mieszkającym w Niemczech. Po ukończeniu studiów filmoznawczych i pracy archiwisty filmowego i badacza w Cineteca di Bologna, programował m.in. festiwale Cinema Ritrovato w Bolonii, Pesaro Film Festival, Rome Film Fest i Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji, gdzie był odpowiedzialny za selekcję filmów krótkometrażowych w 2010 i 2011 roku. Od 2012 roku jest szefem programowym Trento Film Festival, a w tym samym roku dołączył jako program do festiwalu w Locarno. Był członkiem kilku międzynarodowych jury festiwalowych oraz komitetów finansujących, a także uczestniczył w inicjatywach szkoleniowych i tutorskich. W 2019 roku został współprogramatorem 18. festiwalu filmów dokumentalnych DocPoint w Helsinkach i członkiem komisji selekcyjnej Berlinale. Od 2022 roku jest programerem nowego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Sztuk Wizualnych ARCA w Punta del Este w Urugwaju.
Rocznik 1984. Reżyser. Scenarzysta. Antropolog. Ukończyła Stosowane Nauki Społeczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz Wydział Reżyserii w Łódzkiej Szkole Filmowej. Jej film dyplomowy Fragmenty miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Cannes w sekcji Directors’ Fortnight w 2014 jako jedyny polski film fabularny tego roku. Jej debiut fabularny Cicha Ziemia we włosko-polsko-czeskiej koprodukcji miał swoją światową premierę w 2021 roku na Toronto International Film Festival w konkursowej sekcji The Platform jako jedyny polski film w historii tej sekcji. Był też filmem otwarcia Festiwalu Nowe Horyzonty w 2022 roku. Jej filmy były prezentowane na ponad 120 festiwalach filmowych i przywiozły nagrody z wielu z nich. Obecnie pracuje nad swoim drugim filmem Czarna Woda w polsko-fińsko-czeskiej koprodukcji z międzynarodową obsadą. Najważniejsze jest dla niej, by opowiadać o uniwersalnych namiętnościach i dylematach jednak wpisując je w makro skalę, w szerszy kontekst globalnych kryzysów. W swoich filmach maluje kondycję współczesnego świata za pomocą obrazów i dźwięków, bardziej niż słów.